Wat maakt u uniek?
Als ondernemer bent u continu bezig met een naam te maken en duidelijk maken waarom potentiële klanten juist voor u moeten kiezen is dat kennis? Natuurlijk doet u dat het liefst door te zeggen dat uw product of de dienst van geweldige kwaliteit is. Helaas bent u niet de enige die dit zegt. Vrijwel alle bedrijven zullen beweren dat hun product of dienst de beste is. U zal dus meer in huis moeten hebben om u te onderscheiden van de concurrentie.
Denk daarom goed na over de sterke punten die uw bedrijf en uw producten of diensten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en stip deze punten duidelijk aan voor de klant. Kunt u bijvoorbeeld producten of diensten sneller leveren dan de concurrentie? Hebben uw producten of diensten op basis van bijvoorbeeld certificatie een aantoonbaar hogere kwaliteit? Of kan uw bedrijf, in tegenstelling tot de concurrentie, bepaalde diensten combineren? Geef dit dan duidelijk aan. Juist deze verschillen zijn voor de klant interessant en kunnen ertoe leiden dat een klant voor u kiest.
Bent u WEL goed bereikbaar?
Daarnaast is het ook belangrijk om communicatief uw zaken goed op orde te hebben. Want hoewel het gros van de bedrijven zal beweren dat ze goed bereikbaar zijn, blijkt dat in praktijk tegen te vallen. Uit eigen ervaring is gebleken dat (kleine) ondernemingen in Nederland vooral telefonisch vaak niet bereikbaar zijn. Dat leidt tot het verlies van opdrachten en dus omzet. Recent heb er ik een nieuwe klant bij gekregen. Alleen al om het simpele feit dat zijn vorige dienstverlener onbereikbaar was. Onderscheidt u dan ook door een goede bereikbaarheid.
INNOVEREN?
Ik krijg regelmatig WhatsApp berichten van klanten. Dat de zakelijke markt WhatsApp steeds meer gaat zien als een communicatiemedium, mag duidelijk zijn. Maar het is net als bij de inzet van andere marketinginstrumenten belangrijk om ook hier voor ogen te houden waarom u dit kanaal inzet. Innovatie en inspelen op nieuwe technische mogelijkheden kun je als bedrijf niet terzijde schuiven. De klant kunnen we niet sturen (en dat moeten we ook niet willen), maar hij kiest uiteindelijk voor de gemakkelijkste manier van communiceren voor hem. Daar zult u in mee moeten gaan. Zo niet, dan loopt u klanten mis.
KENNIS is groei!
Stilstand is achteruitgang en aangezien de markt nooit stilstaat, is dus van belang om in beweging te blijven en uw producten of diensten actief te verbeteren. Daarnaast is het ook belangrijk om kennis op te doen. En ga bij de eerste tekenen van groei niet te snel achterover te leunen. Meer omzet door kennisdeling ga voor meer info naar: http://www.ondernemershoeve.nl