
Ik krijg regelmatig WhatsApp berichten van zzp’ers. De vraag stel ik via de mail, maar het antwoord ontvang ik in een WhatsApp bericht. Een van de vele veranderingen in onze manier van communiceren van de laatste jaren.
De tijd is voorbij, dat klanten aan de telefoon moeten blijven hangen als zij een vraag hebben. Je ziet steeds meer, dat bij voorbeeld energieleveranciers of zorgverzekeraars vragen gaan beantwoorden via chatfuncties op de website, Twitter, Facebook of WhatsApp. YoungCapital (een recruiter) zet WhatsApp al in voor specifieke vacatures. Kandidaten maken, heel eenvoudig, met hun smartphone een videobericht dat ze via Whatsapp insturen. Solliciteren is hiermee laagdrempelig geworden en de markt veranderd.
Innovatie en inspelen op nieuwe technische mogelijkheden kun als je als bedrijf niet terzijde schuiven. De klant kunnen we niet sturen (en dat moeten we ook niet willen), maar hij kiest uiteindelijk voor de gemakkelijkste manier van communiceren. Daar zul je in mee moeten gaan, zo niet dan loop je je klanten mis.